Tags

, , , , , ,

Ind imellem lidt opklaring i november disen og bygerne.

Ind imellem lidt opklaring i november disen og bygerne.


Der var helt stille og næsten alle sad med hovedet og nakken bøjet ind over et stykke digitalt kommunikationsværktøj. Jeg kunne ikke få øjnene fra min sidemands store høretelefoner, som blinkede blåt. Måske en slags udtryk for volumen? Damen overfor læste en digital bog og havde samtidig musik i ørene. Jeg kan blive ganske målløs over hvor mange ledninger der udgår fra hvert enkelt menneske og tænker af og til om det er rigtig levende mennesker eller der er tale om fjernstyrede robotter. For et par år siden kunne jeg blive forskrækket over folk, der gik og talte lige ud i den blå luft og tænke, at de måske talte med usynlige ånder. Efterhånden vender man sig til, at den slags samtaler fører de fleste. Nu kan man blive helt forskrækket hvis en giver sig til at tale direkte til mig, det er efterhånden uvant.
99% er i øvrigt iført sort, koksgrå eller brune stykker overtøj. Kun en enkelt dame i kupeen bærer en knaldrød regnfrakke med lilla hætte. Hende kan jeg godt lide at kikke på. Hun strikker. Hænderne flyver og pindene bevæger sig i rasende fart. Måske er det julegave, der skal være færdig.
Jeg har vandret i det mærke Vesterbro i aften. Bogstaveligt talt. Ikke i oplyste gader, men på kanten af bydelen. Det er længe siden jeg har været her. Jeg genkender det hele, men flere steder er der foretaget kraftige forandringer. Nye huse er skudt op. Andre er renoveret. Tilbage på Sdr. Boulevard dukker nu den ene smarte og interessante cafe og restauration op efter den anden. Kun enkelte gamle værtshuse fra dengang er tilbage. og skønt der på enkelte gadehjørner endnu er piger på arbejde, har klientellet forandret sig mærkbart. Min gamle lejlighed er revet ned og miljøet omkring er et andet. I kirken overfor er der en slags ungdomshus, tror jeg, og der holdes spændende logearrangementer hvor man kan komme og diskutere hotte emner. Kirkebænkene er omdannet til bardiske og sofaer og højryggede lænestole befolker rummet. Man må forny sig.