Tags

, , , , , , ,

Forstår ikke at der er 17 år siden du rejste bort. Hvor er der dog sket meget siden da.

Forstår ikke at der er 17 år siden du rejste bort. Hvor er der dog sket meget siden da.


Nu har I hørt om mine aldrende øjne. Fødder der ikke er så spændstige og fleksible mere. Nogle gange er jeg rigtig forundret over, at der ikke skrives aldring som man kan forberede sig på, lige som der findes hyldemeter med bøger om overgangsalder og livskriser.
Bogen Modne Mænd har fået en vældig omtale. Hvornår kommer der en bog om smukke, kvinder på 65+, 70 og/eller 80. Vi bliver ældre og hvad det kan indebære er vi faktisk lidt uforberedte på. Helt sikkert er jeg ikke den eneste.
Altså musklerne i fødder og øjne slides og bliver uelastiske og det kan give forskellige udslag. Det kunne man da godt skrive om sådan lidt nede på jorden. Nogle har måske oven i købet gode råd at dele ud af til glæde og lidt opmuntring for andre. For slet ikke at tale om hudens aldring og modeller på 20 som reklamerer for creme som fjerner rynker. Vi vil have modeller på vores egen alder, hvor vi kan identificere os med et levet liv og de udfordringer, vi skal lære at kende og leve med.
Det sidste nye er, at min læge adskillige gange har bedt mig gå til øre, næste og halslæge, fordi han synes jeg er meget hæs. Jeg har slået det hen. Der sker sjældent noget positivt under lægebesøg. Men da jeg nu godt selv kan høre det og har svært ved at synge og især læse godnat historie for det yngste barnebarn, besluttede jeg at runde halslægen.
Hun forsikrede mig, at der ikke var tale om cancer. Godt så. Men, da jeg som single, ældre dame ikke taler så meget mere til daglig og der faktisk kan der gå dage hvor jeg ikke nødvendigvis taler med nogen, er stemmelæberne, som også er en muskel, utrænede og blevet ældende. Det havde jeg ikke lige tænkt på. Jeg blev tilbudt en henvisning til en talepædagog, men kunne jo også begynde at gå og tale med mig selv. Nynne lidt om formiddagen og synge mig selv i søvn.
Det er vel i grunden logisk nok, at alle muskler ældes.
Pu ha! Jeg skal gå til styrketræning, smidighedsøvelser, især kondi. Gøre øjengymnastik, fodgymnastik og nu træne mine talemuskler. Det er bare hårdt arbejde, at blive gammel.