Tags

, , , , ,

Stranden hvor jeg fik frisk luft og tid til tanker.

Stranden hvor jeg fik frisk luft og tid til tanker.


Hjemme igen efter begivenhedsrige og til tider dramatiske øjeblikke i Torrequebrada med store oversvømmelser og et meget, lille nyt barnebarn, der kom til verden den 8. december. Den hensynsfulde moder var stille listet ud af huset selv kørt på hospitalet for ikke at vække mormor og datter. Hendes stærke smerter til trods ringede hun hjem om morgenen for at fortælle os hvor hun var og nogle timer senere ringede hun igen for at fortælle, at familien var blevet en lille dreng på 2400 gram rigere.
Sejt ung dame.
Herhjemme efter en god nats søvn og udpakning og et forsøg på at løbe den nye telefon i gang og tusind andre småting, erfarer jeg, at Aleppo er ved at falde. Mine tanker går til de mange civile ofre i denne krig endnu engang. Hvad skal der blive af dem dernede. Og hvordan skal de nogensinde blive mennesker igen, de mange, mange børn som har oplevet alle disse grufuldheder gennem årene. Hvor jeg græmmes og skammer mig på vegne af alle os, der ikke har evnet eller haft vilje til at give dem bedre chancer.
Igen og igen forsøger jeg at leve som om der er en mening med livet. Forsøger at se hver ny dag i øjnene og ikke ødelægge og forpeste den tilværelse, jeg har fået tildelt, men jeg spørger mig selv hvordan det skal lykkes uden at blive sort indeni og trist at se på udenpå.
Er jeg blot et menneske som tænker for meget, mindes for meget, forlanger for meget, drømmer for meget og i virkeligheden lever et dobbelt liv. jeg går hver dag ud i køkkenet, fylder opvaskemaskinen, sprøjter kalkfjerner på fliserne i badeværelset, vasker mit hår, prøver at slippe for tørhed i huden og smører ansigtet ind i creme, skønt intet fortæller mig, at det har betydning for mig eller verden.
Jeg har ikke forstået den menneskelige nederdrægtighed, bestialitet, blodtørst, grådighed, voldsomhed altid har eksisteret og i grunden ikke har ændret sig i vores nuværende civilisation?
Jeg spørger bare, for det er svært ikke at håbe på et samfund og en verdensorden hvor vi behandler hinanden med kærlighed, omsorg og respekt. Hvor goderne og ligeværd fordeles retfærdigt til alle.

