Tags

, , , , ,

Hvis man kan holde røgen ud så besøg Jernstangen en enkelt gang før jul, men drik endelig ikke deres glög.

Hvis man kan holde røgen ud så besøg Jernstangen en enkelt gang før jul, men drik endelig ikke deres glög.

dsc_0189
Bedste veninden fra Norge er på sit årlige julebesøg og vi har efterhånden nogle traditioner. En af dem er glög på hvids Vinstue. Den smagte igen i år godt. Er stærk og river i øjnene, dog smager den altid af mindst to glas. Og så er den oven i købet rimelig i pris. I år syntes jeg også vi lige skulle runde Jernstangen ved Hovedbanegården for at opleve julestuen. og den er der ikke noget i vejen med. Vi vidste på forhånd, at vi kun kan overleve en enkelt drink derinde på grund af røgen og jeg kan betro jer, at vore frakker nu hænger ude på altanen. det til trods for at besøget blev forkortet til en ½ drink. Vi fortsatte juleglögen. Føj! Det var en ulykke rosiner har mindst ligget i snaps det sidste halve år. Mandlerne var bitre og glögen var spædet op med en slave konjak. Jeg vil meget advare mod denne drik, på dette sted og kom til at tænke på den gamle vise Hjemmebrandt om at det smager som rævepis og terpentin. Tro mig, det gør den.
Som mellemstation havde vi valgt en spadseretur i Tivoli. Smukt med alle lysene. Her var drinkstop hos Nimb.
Der var heldigvis ikke plads i de nedre gemakker, så vi kunne nyde restaurationen. Smagfuldt, men her var glögen tynd og slatten. Æbleskiverne ikke noget at råbe hurra for. Kort og godt: “Hold jer til Hvids Vinstue”. det er der man skal smage på julen.
Og så tror jeg nok, at jeg ikke behøver mere af den væske i år.
Desuden blev dagen brugt på indspilningen af en ny Clausenfilm. Glæde jer. Den får premiere til august og den lyder meget interessant, især for min aldersgruppe, der gør sig nogle tanker om livet og døden.

