Tags

, , , , ,

Der er så meget jeg ikke begriber.

Der er så meget jeg ikke begriber.


Jeg forstår godt mennesker, især pårørende kan blive vrede når de uretfærdigt mister mennesker som de elsker ved spirituskørsel, terrorhandlinger, civile ofre i krig og børn der dør af sult og sygdom for øjnene af dem. Men jeg begriber ikke at mine medmennesker, som ikke mister bruger deres krudt på at skrive hademails på offentlige medier og ønske alle muslimer ud af landet blot for at nævne et enkelt citat.
Er de bedre end terrorister, mordere af anden slags, når de selv ønsker død og ulykke over andre. Er de bedre? Er vi bedre end da man før 2. verdenskrig lukkede vores grænser for de forfulgte jøder og lod dem dø i koncentrationslejre? Eller lod utallige små tyske flygtninge børn dø i danske skolers gymnastiksale?
Hvorfor bliver mennesker ikke vrede på politikere, der beslutter at folk i vores rige land, skal leve af almisser fra private organisationer, medens milliarder af kroner sendes ud af landet til svindlere?
Hvorfor bliver vi ikke vrede når vi betaler millioner og millioner af kroner for krigsfly, der dræber mennesker – kvinder, børn, gamle og uskyldige mænd – i lande langt herfra.
Hvorfor bliver vi ikke vrede og handler på at der begås folkemord i Syrien og i afrikanske lande, for at nævne nogle.
Hvorfor tillader vi stenrige mennesker, at blive endnu rigere. Så rige at de på ingen måde kan anvende deres rigdom, medens mange andre forarmes, fornedres og lever et usselt liv på de riges bekostning.
Hvordan kan det være, at vi ikke handler humant, solidarisk, hjælpsomt og kærligt når andre mennesker lider nød. Vi lader ulykkerne fortsætte og blive endnu værre.
Historien har aldrig vist, at den måde at undlade at agere på eller bære ved til et brændende hadbål, har gjort noget godt for menneskeheden.
Hvad får et hadefuldt og vredt menneske ud af, at udskrive og udskrige deres retorik af værste skuffe? Bliver de gladere af det? Bliver de sundere eller rigere af det?
Jeg kan ikke være med og selvom man bør høre meninger fra andre end dem man er venner med eller tænker på samme måde som, så vil jeg nu slette disse hadefulde menneskers skriverier af min face book. De gør mig ikke klogere, de gør mig på ingen måde godt og jeg tror ikke jeg bliver mere enøjet af at undvære dem.
Selv ikke den grusomme handling i Berlin bliver forandret til det bedre af deres skrigerier. Det er jo de islandske Sagaer om igen, hvor det var øje for øje og tand for tand.
Jeg kan også være bange for at miste dem jeg elsker, når folk kører deres julebrandert hjem. Fyrer ikke godkendt fyrreværkeri af. Frygte at ting kan ske på vores julemarkeder. At en færge kan forlise og et rederi gøre sig medansvarlig for mordbrand på de mennesker som sejler med fordi de ikke vil betale det det koster i løn eller sikkerhed. At en flyver falder ned fordi et luftfartsselskab lader trætte og underbetalte piloter flyve.
At der sker en busulykke når de tager på skiferie fordi der fifles med køretider og meget mere. Men sådan kan man jo ikke leve og sådan vil jeg ikke leve.

