Tags

, , , , ,

I dag for 31 år siden tabte jeg i Matador, fordi jeg var nødsaget til at forlade spillet og føde denne dejlige gut.

I dag for 31 år siden tabte jeg i Matador, fordi jeg var nødsaget til at forlade spillet og føde denne dejlige gut.


Det har været to dejlige juledage og jeg føler mig heldig, næsten lykkelig og meget glad, fordi jeg har sådanne dejlige børn, svigerbørn og børnebørn at fejre juleaften og fødselsdag med.
Naturligvis savnede jeg dem, der ikke var der. Jeg holder så meget af at samle “min flok”. Det husker jeg også min mor holdt virkelig meget af. Hun sled sig gerne ned til størrelse som Tommeliden, for at holde juleaften for 5 børn, svigerbørn og et hav af børnebørn. Tak til min store pige, for at have overtaget dette vigtige ansvar.
En ting skar mig i hjertet, det var at opleve hvorledes teenager børn, kan gøre deres mødre kede af det og få dem til næsten at lide. Skuffelse, afmagt og fortvivlelse blandes i et tappert forsøg på at udholde den skæbne, der følger med at være mor i de år. Hvis jeg kunne, ville jeg trylle den periode væk. Man kan nok så mange gange forsøge at hejse sig op ved hårrødderne og prøve at undslippe selvbebrejdelserne over alt det man tror, at man har gjort forkert og alt det man tror, at man ikke gjorde, men skulle have haft gjort.
Børn og unge har brug for at føle sig elskede og holdt af, men det har mødre også.
Som bedstemor ryger man endnu længere ud i periferien. Hvis man tegnede en lille prik på et stykke hvidt papir og en cirkel udenom med to prikker, kunne det illustrere
barnet med sine forældre. Så kommer der flere cirkler, man ryger ud i de yderste baner om den lille, nu store sol. Indercirklerne bliver først til vennerne, så til andre vigtige voksne i barnets liv, så til kærester, dernæst til egne børn og til sidst svæver man rundt helt derude, hvor man nærmest er udenfor solsystemet. Sådan er livet. Af samme grund kan I nok forstå, at jeg kan gå på hænder og stå på hovedet, når jeg har den lykke, at komme tæt på og føle mig som en ok mor.

