Tags

, , , , , ,

Desværre er det ikke muligt at vise et enkelt billede herfra. Teknikken driller. Men jeg sidder på et iskoldt værelse på ægte spansk manèr. Der findes en radiator, men den dur ikke og vinduer og døre har store sprækker ud til den friske bjergluft. Jeg vil tro mærket derude gemmer på ca. 8-9 grader. Indtil nu har det været spørgsmålet om vi kunne gå på Teide i morgen. Dårligt vejr med is, stærk vind og sne har været på tale. Nu er der meldt klar bane, men mine tænderklaprer allerede, der kan være -14 grader deroppe og med vinden forfra kan det blive en rigtig strid omgang.
Ok. Jeg er igen gået frivilligt ind til udfordringerne. Og håber på det bedste.
Nu er jeg i Vilaflor. Spaniens højest beliggende bjerglandsby, med ca. 1850 indbyggere. Byen er en lang hovedgade med sideveje. Her er et lille torv, en gammel kirke og resterne af en mølle. De ældste rester af byen dateres tilbage til det 16. århundrede. Vi kan se havet, bjergene og masser af vinmarker når vi går op af de stejle gader. Så sejle, at jeg ikke tror man kan cykle her. Mællen har sikkert været brugt til at male øens berømte mel. Gofio, der er en melblanding af ristede kornsorter og bælgfrugter. Der kan være helt op til 7 kornsorter. De oprindelige øboer Guancherne piste Gofio rørt op med dyrefedt, men kun fantasien sætter i dag en grænse for hvad det anvendes til.
Her til aften fik vi det som forret, rørt til en slags postej, fyldt med hvidlæg og med en slags persillepesto på. Udmærket. derefter fik vi en grøntsagssuppe eller tynde gule ærter. En hvid, torskelignende fisk steg med masser af bløde løg og til slut en budding med frugtsovs. Masser af mad. Det var dejligt. Jeg havde ikke spist siden i morges og trængte virkelig til noget energi.
Pensionatet vi bor på ledes af en søn til en slags fru Hyacint og hendes mand. Det er ikke kedeligt. Huset er gammelt og i sin næsten oprindelige stil tilbage fra før Franco og fyldt med al muligt gammelt brugskunst. Udstoppede gedebukke og masser af lokale gæster og enkelte vandrerturister udover os.
I morgen skal vi sove på Teide i et gammelt herberg med sovesale – om alt går efter planerne. Derfor vil jeg gå til køjs nu og lade op til bestigningen i 3260 meter. Kraterkanten i 3718 når vi først i overmorgen. men derfra bliver der ikke noget skriveri.

