Tags

, , , , , , ,

Det blev lige på og hårdt. Første dagstur med fuld oppakning til en meget kold nat i 3260 meter i gen bjerghytte Alta Vista uden megen komfort.
Efter en udmærket morgenmad gik vi ombord i bussen som fragtede os til 2350 meter og et imponerende lavalandskab med snedækkede Teide knejsende i baggrunden. Vi kunne nu se frem til 900 højdemeter fordelt på ca. 8 km og en vandretur på ca. 5 timer. Først hilste vi på vores dygtige og omsorgsfulde lokale guide og to af hans venner, som ville gå med op. Det skulle vise sig at blive afgørende for et par stykker af os.
Landskabet og de fantastiske klippe eller lavaformationer, den særprægede vegetation gjorde et stort indtryk på mig. Der har været gang i den her for sidst 180.000 år siden. Vulkanen er endnu levende og der har været udbrud rundt omkring Teide i andre kratere. selve kraterkanten er på siden steder endnu mellem 6-10 m høj. Andre steder er den skredet sammen, men det gamle krater som vi kørte omkring er, så vidt jeg husker 17 km i diameter. Efter at have kigget og slidt omkring og naturligvis selv fotograferet Roques De Garcia en hel særlig lavablok som findes på alle postkort herfra, begav vi os afsted. I 1660 meters højde kunne vi kigge på Teides æg. Gigantiske sorte lavakugler som Teide i sin tid har hostet op og som ligger urokkelig på samme plet.
Vi var glade for de lange underbukser og den vindtætte jakke. Blæsten var kølig og det var koldt at sidde stille under indtagelse af frokost i det grønne.
Herefter begyndte den noget stejlere opstigning af en snoet sti og et iset og noget usikkert underlag. Desværre blev jeg for alvor igen højdesyg omkring de 2900 meter og havde det ikke været for guidens venner, som tog min rygsæk og en utrolig omsorgsfuld og dygtig guide, var jeg næppe nået til tops. Det måtte et par stykker mere sande. En udover mig blev højdesyg, herudover måtte nogle nok se i øjnene at turen var undervurderet. Jeg gik en frygtelig nat imøde med hovedpine af stor styrke, feberagtig frysen og en krop som led alverdens kvaler. Det er så sidste gang jeg skal på en høj tur. ØV!
I morges skulle vi have været afsted kl. 0.4 til toppen yderligere 500 m oppe og derfra med en kabelbane ned. Men grund af vejret var der lukket og vi måtte samme vej tilbage. For nogen en udfordrende oplevelse på den smalle og isede sti med stejl stigning de første 2½ time. Heldigvis fik jeg det bedre og bedre og havde ingen problemer
I morgen går turen til Helvedes Kløften og derfra til båden over til La Gomera, hvor 3 dages spændende vandring venter os.

