Tags

, , , , , , , , , ,

Nu sidder jeg i min seng i et hotel på la Gomera i en lille by ved navn Hermigua i en frodig dal. Hotellet er i fire etager, jeg bor på fjerde og går kun en etage op fra gaden. Det er mørkt, men jeg aner en storslået udsigt over en frodig dal/Vale alto.
Aftensmaden er blevet spist på familiens restauration ikke langt herfra. Linse suppe, tunfisk og den helt særlige melbudding, som er nærmest en grundsubstans her – altså melet.
Dagen er blevet brugt til at vandre i et gammel kultur og historielandskab med fyrreskove, høje klipper, gamle tærskepladser og 300 år gamle huse og huler. Det blæste en stiv pelikan og det gør det stadig. Jeg skulle virkelig tage mig alvorlig sammen på flere udsatte steder for ikke at blæse væk. De tidligere så frodige terrasser med grøntsager, korn med videre, som blev dyrket her, ligger nu øde hen. I gamle dage var der sne på Teide min. 4 måneder om året, nu er det nærmest 4 uger og dermed er her ikke smeltevand nok til dyrkning. Desuden ledes den smule vand som er her ned til de mange swimming pools på sydspidsen af øen hvor turisterne befinder sig. En trist oplevelse, men man flytter naturligvis sin produktion hen hvor der kan tjenes flest penge.
Der var fantastiske udsigter på dagens tur. Ud over havet, op til Teides top, ned i den dybe, dybe kløft og det det særprægede landskab, som dog var langt mere afvekslende og grønt end det vi oplevede af vulkanlandskaber omkring Teide.
Vandreturen fik en ende efter en blæsende picnick, i det grønne, hos en vinbonde, der i flere generationer har dyrket økologisk vin. De hvide vine smagte dejligt. Tørre, frugtige og glasklare, men de røde er ren rævepis efter min mening. Alt for unge. Det var lige før jeg mistede gebisset af, at smage et lille glas.
Nu måtte vi tage afsked med vores søde og dygtige guide og gå ombord på den store katamaranfærge som skulle fragte os til La Gomera.
Jeg slugte en søsygepille, tog mine armbånd på og klemte øjnene fast i og slog dem ikke op igen før vi lagde til. Kom over i fin stil og er nu så træt, at jeg er ved at falde i søvn ned i tasterne.

