Tags

, , , , , , ,

Klar til Teide. den ensomme vulkanknold i baggrunden har i årevis sprydet Spaniens gamle pesetassedler.

Klar til Teide. den ensomme vulkanknold i baggrunden har i årevis sprydet Spaniens gamle pesetassedler.


I bidende kulde cyklede jeg i aften hjem under en smuk måne. Lidt mere halvfuld end den måne, jeg aftenen før, jeg rejste fra La Gomera, også kiggede på på vej til aftensmaden efter en lang og smuk vandredag. Temperaturen var en anden, men månen den samme. Mon rejseminder huskes længere end de øjeblikke man oplever, når man ikke rejser. Er koncentrationen, følelsen af frihed og egen handlen et moment, der indgår i det vi lægger på harddisken og som kan tages frem igen. Jeg ved det ikke, men jeg har opdaget, at når jeg tager billeder, husker jeg fantastisk. Dufte, stemninger og følelser kan genskabes og huskes tydeligt.
Jeg er træt i dag. Læste hele natten. Egentlig en bog, som jeg ikke fandt særlig velskrevet, men emnet kvinder 60+ interesserer mig. Hvordan fylder vi vores liv med mening? Hvordan takler vi det uigenkaldelige sidste? Hvad gør vi ved tabte drømme? Hvordan forandrer vores behov sig? Hvordan overkommer og lærer vi at leve med skavanker, sygdomme og alderdommen? Dommen? Barndom, ungdom og alderdom. Hvorfor er vi i disse perioder dømte – er vi fordømte? Hvad hedder de år fra vi var unge til vi er 60+ og en del af alderdommen? Uanset hvilken dom/tids epoke vi befinder os i, er månen den samme. det var den samme måne da jeg var barn, det er den samme måne når jeg er død. Jeg bliver glemt, har blot været et glimt, som en ildflue i natten. Men månen var der og bliver der. Mine forældre kiggede på den, mine bedsteforældre sikkert også. Mine børn og børnebørn vil kigge på den når jeg er borte. Tænk hvis månen kunne fortælle, hvad den har set.
En ildflue dør hurtigt. Det tager måske måneder for et dødsygt menneske at dø for andre et helt liv. Millioner af år for mineraler og metaller, milliarder for planeter.
Måne så er det slut. Hvad mon det betyder?

