Tags

, , , , ,

Glimt ud over havet en tidlig morgen, hvor solen glimtvis viser sig.

Glimt ud over havet en tidlig morgen, hvor solen glimtvis viser sig.


Over 5000 indvandrer fra England har Malaga provinsen mistet op til Brexit. Og det fortsætter. Skattepres, mindre købekraft, usikkerhed og alderdom får englænderne til at vende næsen hjemad. Om det samme gør sig gældende for danskerne hernede, er jeg ikke klar over. Blot at tendensen er at færre og færre flytter herned som fastboende. Det forværrer naturligvis situationen her i området. Omsætningerne falder og det vil på sigt påvirke lokalsamfundet temmelig markant.
I forvejen står der store byggerier, som aldrig er blevet fuldendt og forfalder og boligkomplekser ligger øde hen i vintermånederne. Kæmpevillaer bliver kun brugt ganske få måneder om året, måske kun uger. Vi skal tænke os godt om i Danmark, at vi ikke på samme måde skaber øde bydele, hvor kun udenlandsdanskere og udlændinge ejer majoriteten af boligerne og bruger dem ganske få uger om året.
Det vilde bestemt være bedre, at skabe boliger som almindelige danskere har råd til at bo i og som dermed skaber miljø og liv i området. Af samme grund forstår jeg godt de danskere som er imod at sælge vores sommerhuse til udenlandske ejere. Jeg tror ikke på det vil gavne samfundet på den lange bane og formentlig er det korrekt, at priserne på sommerhusene vil stige i en sådan grad, at heller ikke almindelige danskere får råd til eget sommerhus.
Når det er sagt, bliver der ikke reflekteret meget over verdensituationen. Børnene fylder dagen ud og aftenen og natten bliver brugt til at sove ud eller skal jeg sige sove lidt for moderens vedkommende og nogenlund for mit eget vedkommende. Jeg er sluppet for nattevagten indtil videre. Bedstemødre har en del privilegier og i aften har jeg haft “læseferie” og fået gjort min bog færdig. Den jeg begyndte på i december. Ikke fordi jeg læser langsomt, men ganske enkelt fordi, der er meget begrænset tid til fordybelse.

