Tags

, , , , , , , , , , ,

Katharina Luther, sendt i kloster som firårig. Smuglet ud af klosteret som 22. årig af Martin Luther og senere gift med ham.

Katharina Luther, sendt i kloster som firårig. Smuglet ud af klosteret som 22. årig af Martin Luther og senere gift med ham.


Jeg har lært rigtig meget nyt i dag, ikke mindst i Nygårdskirken, hvor jeg oplevede en teaterforestilling om reformationens konsekvenser for en konkret kvindes liv og Luthers reformerende tanker og handlekraft. I 1546 bød den Sachsens lovgivning, at enker blev gjort arveløse og deres børn taget fra dem, for at blive opdraget i et hus med en mand. Spændende historie og helt nyt for mig, at Luther var gift med denne skønne og dygtige kvinde, som han hjalp med at flygte fra sit kloster. og som han døde fra.
Ikke mindst kostumerne var utrolige. Syet af hampe- og hørstoffer og af brændenæller. Håndlavede læderknapper, antikke sølvkniplinger, snøre-bindinger og håndsyede sko.
Efterfølgende nåede vi lige over i Kilden, vores lokale kulturhus, for at blive lidt klogere på hvad IS er for en størrelse og hvilke regler de lever og kæmper under. Uhyggeligt kompliceret og interessant, at forstå noget af i den forfærdelige krig som DK har meldt sig ind i. Det betød, at aftensmaden blev udskud og vi tog imod den tilbudte øl. Det blev jeg faktisk småfuld af og sidder lige nu lidt forvirret i hovedet og med lettere hovedpine. Jeg må lærer det der med, at producere nogle ordentlige snack og have med i tasken.
Efter morgentræningen skulle min søde kaffeveninde og jeg lige opdateres ovenpå “ferien” og nåede knap at skylle den sidste kop kaffe ned, inden vi tog af sted til seniorbio i Brøndby. Det er første gang for mit vedkommende og igen er jeg forbavset over en kommunes gode, gratis tilbud til dens pensionister. Naturligvis de selvhjulpne og mobile, men jeg siger tak. En skøn film over en ægte historie om en engelsk skiløber Ørnen, der vil deltage i Olympiaden og for hvem det lykkes. En rørende film, som jeg heller ikke kendte. Pu ha! Jeg var ved at falde ned af stolen af skræk, når drengen/den unge mand ufortrødent og utrænet besteg 70 og til sidst 90 meter skihoppet og klarede det uden at slå sig ihjel.
Hans gå på mod, kunne vi lære meget af.

