Tags

, , , , ,

Jazz cup en absolut herlig "ældreklub" at besøge.

Jazz cup en absolut herlig “ældreklub” at besøge.


Skønne, skønne Miriam Mandapira og Kjeld Lauritsens trio fornøjede os, det noget lyshårede sektment med dejlig musik og voldsom inspirerende sagn. jeg holder rigtig meget af det sted. Her kan man som single, par eller en flok venner komme og straks føle sig hjemme en fredag eller lørdag eftermiddag. Jazzfolket er venlige mennesker og der er næsten altid god stemning og højt til loftet i det lille lokale.
Jeg var blandt rigtig gode venner min “lille” bonus familie. Det er en god ide, at have sådan nogle søde venner. Og situationen fik mig til at tænke tilbage på min ungdom i Randers, hvor vi havde et stamværtshus. Uanset hvornår eftermiddag, aften, hverdag eller weekend kunne jeg komme ned på P. Smed og møde bekendte. Ikke alle nære venner. Men vi kendte hinanden. Kunne drikke en enkelt øl eller sodavand sammen. Snakke fanden et øre af. Rafle. Eller feste og drikke sig i hegnet en aften, hvor der virkelig gik fest i den og hvor de fleste endte på en af de mange danserestaurationer vi havde dengang.
Jeg forstår egentlig godt de mennesker der, i min senere periode i København, sad på de brune værtshuse. Det må have været deres andet hjem og jeg tænker, at der måske alligevel savnes noget der ligner i dag. Ikke at jeg vil opfordre til at drikke alkohol, men at skabe steder vore man føler sig hjemme i lokalområdet og hvor man kan komme på næsten alle tider af døgnet, uforpligtende og uden at være tilmeldt kaffe og kagebordet – eksempelvis som pensionist.
Vi sender ikke breve mere, vi har ikke råd og til fødselsdagskort og julekort. Hvis der er en ældrecafe` i ens nærhed, er der tit kun åben når der er madtid. På mit bibliotek er der et sted hvor man kan læse aviser og tidskrifter. produktionsskolens elever laver kaffe og bager kager. Her samles efterhånden områdets ikke etniske danske mænd og snakker sammen i timevis. Deres Thesalon. Jeg tror det er et godt middel mod ensomhed. Nå nu flyver tankerne vist blot derud af. det er hvad der kommer ud af en dejlig eftermiddag også.

