Tags

, , , , ,

Positive følelser kommer ikke af sig selv. der skal arbejdes for dem.

Positive følelser kommer ikke af sig selv. der skal arbejdes for dem.


Inden for socialvidenskaberne har man i længere tid understreget, at vitalitet spiller en vigtig rolle i følelsen af velvære i en høj alder. Egenskaber, der kendetegner vitalitet, er selvindsigt, positive følelser, energi, engagement, forsvarsparathed, selvtillid og opfattelsen af at foretage sig noget meningsfyldt.
Efter en aften sammen med de dejlige mennesker jeg danser med, kan jeg slet ikke lade være med at få øje på alle de ovenstående egenskaber. Det er virkelig meget få af dem, der er under 65. Efterhånden får jeg det indtryk at langt de fleste har fejret deres 75.års fødselsdag eller 80 for den sags skyld. Man tænker bare ikke over det. Mændene kan endnu tage et fast tag i kvinderne og svinge dem så skørterne suser. Og flere af kvinderne er stadig let på tå. Skønt jeg må danse mand – der mangler naturligvis, som sædvanlig en del af dette køn – så kan jeg ikke lade være med at blive rigtig glad i låget. Det er som at få en stor skål vitaminer.
Naturligvis ville jeg gerne have en lækker dansepartner, der synes om at svinge mig og udvikle vores danseformåen. Men efterhånden vender man sig som kvinde til, at vi kan selv. Og savnet stuves lidt af vejen.
Der burde udstedes recept på dans til alle samtidig med folkepensionen, eller måske lidt før. Det ville være sund motion. Godt for sjælen at opleve venskab og sammenhold og få grinet igennem. Det er jo desværre ikke alle der har ambitioner og mål når de når op i alderen og det er rigtig synd. Vi burde som samfund blive meget bedre til at støtte de ældres egne ønsker og ikke hele tiden blot få leveret de to yderpunkter som enten er et ekstremt positivt eller ekstremt negativt billede af denne gruppe. Jeg tror mange gerne vil være udadvendte og selvansvarlige, hvis de fik muligheden og støtte til det. Måske ved vi slet ikke nok om de mange forskellige ønsker og behov, der gemmer sig hos den “grå” mellemgruppe.

