Tags

, , , , ,

Westmarked indgang fra Vesterbrogade, Matthæusgade og Enghavevej lige overfor Tove Ditlevsens Mindehave.

Westmarked indgang fra Vesterbrogade, Matthæusgade og Enghavevej lige overfor Tove Ditlevsens Mindehave.


Jeg vågnede lidt trist og grå indeni. Dette på trods af en god nats søvn, for en gangs skyld. Men det indvendig skulle vise sig at passe godt til det udendørs grå og lettere fugtige vejr.
Fik lyst til at gå til bageren og hente fastelavnsboller, men da jeg ikke kender nogen der gider synde med mig i flødeskum, creme og syltetøj, måtte dette projekt opgives.
Opmuntringen og humørskiftet indtrådte omgående da jeg hentede min nye lille sorte hos Vibeke – se hingedesign og Vibekes fantastiske kjoler. her fik jeg ikke blot en dejlig kjole, men kaffe serveret på en smuk gammel bakke og mælk i Ursula Much kande og lækre peberkager. Fra det øjeblik var det svært at være i dårlig humør.
Herlig opmuntret besluttede jeg at finde det nye WestMarked. Det lykkedes med noget besvær. Indgangen fra Vesterbrogade er ikke godt nok skiltet og indgangen fra Matthæusgade ser ligefrem dødkedelig ud. Når det er sagt er det en fantastisk herlig overraskelse og et overflødighedshorn af lækre madsteder, gode kager, vin, øl og blomster. Fine pladser med lange borde hvor lækkerierne kan indtages og der var heldigvis godt gang i stedet. Det er helt sikkert Vesterbros svar på Torvehallerne og det er et dejligt sted. Der skal flere toiletter og skraldespande, men hvis det lykkes er det tip top.
Jeg forstår godt hvorfor unge mennesker og gamle som mig hellere vil bo på Nørrebro og Vesterbro end i beton og glashelveder uden miljø havnen og Ørestaden mfl. nybyggede kvarterer. De steder er totalt tømt for liv, finurlige og sjove butikker. Nu har Vesterbro igen skabt sig et forspring.
Jeg fortsatte turen rundt og fik styr på flere herlige oplevelser, der kan gøres i nabolaget og tjekkede mine gamle adresser af. Som gammel vesterbroer ved jeg om nogen, at det aldrig er lykkedes at skabe liv i den underetage som Westmarked nu er en del af. Jeg tror koden er knækket nu.

