Tags

, , , ,

Hvad kigger du på?

Hvad kigger du på?


For nogen tid siden blev der udgivet en bog der hedder: Modne mænd og jeg syntes egentlig den var ok. Det er ikke så tit, at det er muligt at dykke ind i mændenes tanker og følelser. Nu er en ditto på vej: Modne kvinder. Det er godt, at vi tør sige højt, hvordan man har det, når man er 60 plus og måske 70 plus. Men faktisk burde bøgerne hedde berømte modne mænd og kvinder.
For der er jo ikke tale om at mister Onslow fra Brøndby optræder i sådan en bog og hans kone kommer heller ikke til det. I det hele taget bliver der ikke skrevet ret meget om de usynlige og brave hverdags heltinder og helte som har slidt sig gennem livet og i den alder (60+) hverken er berømte eller berygtede. Det skulle da lige være som gruppe i form af ÆLDREBYRDE. Mennesker på overførselsindkomster. Ikke at vi efter min mening behøver at sammenligne de småpenge det beløber sig til, når vi ser overførselsindkomster til landbruget, skatteundragelser og hvad nu kapitalisterne formår at sende af regninger til dem der afregner deres skat ved kasse 1 uden et kny.
Men jeg kan mærke det irriterer mig lidt, at vi også i nutiden glemmer at lave nogle vidnesbyrd om hvordan helt almindelige mennesker har levet og hvordan de oplever at blive MODNE.
Det er ligesom i historiebøgerne der står slotte og store gårde som den og den konge eller greve har bygget. Ikke et ord om dem der gravede fundamenterne, bar stenene, slæbte egetræsbjælkerne og lagde gulvene. For slet ikke at tale om deres kvinders og børns rolle og historie.
Hvorfor har vi slet ikke flyttet os det fjerneste i flere hundrede år, når det nu hedder sig, at der er klasser mere? Hvorfor er det så kun interessant hvad kunstnere, politikere, forskere og videnskabsmænd og koner oplever når de bliver gamle?
Jeg spørger bare, fordi jeg gerne vil vide noget mere om dem – de usynlige.

