Tags

, , , , , , ,

Det hedder sig at øjnene er sjælens spejl - så måske bor trolden inde i mig?

Det hedder sig at øjnene er sjælens spejl – så måske bor trolden inde i mig?


Jeg kan mærke den – trolden, filuren, ballademageren – jeg er ikke helt sikker på hvad den hedder. Den bobler frem når jeg er i godt selskab. Godt selskab er når jeg kan være afslappet, spontan og forglemme mig i samtalen eller handlingen. Det er skønt, at glemme sig selv og mærke trolden/drillepinden/glæden vise sig. I perioder tror jeg den er rejst væk, men så – heldigvis – viser den sig igen. Den er derinde et sted.
Den har det helt klart godt når jeg danser, jeg kan næsten mærke, at jeg har brugt smilebåndet og lattermusklerne, som ellers godt kan være lidt slappe nu om dage. Efter foredraget i går, forstår jeg, at øvelsen går ud på, at sende den indre detektiv på arbejde, især når de negative tanker maser sig på og stille spørgsmål til mig om ikke der kunne tænkes andre tanker. Nogle positive tanker i den samme situation. Det tager min. 21 dage, at ændre en vane og hvis jeg nu kunne finde ud af at præcisere mine negative tankevaner og stille mig nogle spørgsmål, kunne det tænkes, at situationen blev vendt på hovedet?
Ikke helt nemt, formoder jeg, men jeg vil i hvert fald begynde at lægge mere mærke til hvornår jeg bliver glad indeni og hvornår jeg ikke er glad indeni. Så ville det måske være nemmere at vælge mere af det første. Jeg mener hvis jeg har 40% indflydelse på om jeg er positiv eller negativ, er det en mulighed. Jeg kan mærke det er derinde. Naturen og solen og følelsen af at have ydet mit bedste under motion, vandretur eller andet, kan også få det til at boble.
I dag har jeg nydt dens selskab i flere timer under en samtale med et menneske fra min fortid. Det var så sjovt at genopfriske minder, situationer og personer, som jeg bestemt havde glemt, men som i samtalens løb dukkede op. Vi fandt ud af, at vi havde krydset hinandens spor flere gange i livet. Både arbejdsmæssigt, politisk og i mere festlig anledning.

