Tags

, , , , , , ,

Hvem vil med på eventyr?

Hvem vil med på eventyr?


I formiddags lyttede sig, som så mange gange før til radioens P1, uden rigtig at lytte. Men pludselig er der noget som får mig til at folde ørene ud. En ung kvinde 30 år, tror jeg, fortæller at hun og hendes mand har sparet sammen i tre år og nu taget orlov fra deres arbejde for at stå på ski i Canada og rejse skovene tynde det næste halve år.
Lidt skamfuld konstaterer jeg, at også min søn gør sine rejsedrømme til virkelighed. Jeg skammer mig ikke over at han gør det, men over, at jeg kan finde på, at stille ham spørgsmål om det nu er fornuftigt og sikkert. Kan han få arbejde når han kommer hjem? Er det fornuftigt at bruge sine sparepenge på den slags. Himmel hvor er jeg dum og lidt ked af, at jeg ikke gør det samme. Nu kan jeg gøre det uden hensyn til arbejde og børn som skal passe skole. Jeg er pensionistfri. Hvad holder mig tilbage?
Listen er lang over oplevelser jeg vil have med: Svalbard, safari i Afrika. Bo i et Syd Amerikansk land eller flere over måneder. Lade som om jeg er lokal på en lille græsk ø uden turister. Sejle på Europas floder. Undersøge nogle flere Øst Europæiske lande og hovedstæder. Høre musik i Kiev. Danse i Wien Nytårsnat. Opleve Polen og Krakow. Og meget, meget mere. Jeg skal altså ikke gå i tomgang alt for længe, kan jeg godt regne ud. Men, jeg vil nu gerne opleve det med en anden eller flere andre. Jeg er ikke så vild med at rejse alene mere.
Imidlertid er jeg ikke så bekymret. Indtil nu er mine drømme og ønsker gået i opfyldelse blot jeg har skrevet dem ned. Det er ligesom om at man så snor sig i den retning og så lige pludselig er der banko.
Det bliver spændende at se hvilket eventyr der melder sig først og på hvilken måde.

