Tags

, , , ,

Der er sket megen død siden ungdomshusets beboere og venner forgæves kæmpede for deres sag for 10 år siden.

Der er sket megen død siden ungdomshusets beboere og venner forgæves kæmpede for deres sag for 10 år siden.


I dag er det ti år siden at Ungdomshuset på Jagtvej 69 blev overfaldet af politiet. Den politiske vrede blandt de unge og deres venner endte med de mest voldsomme gadekampe i Danmark siden Anden Verdenskrig. Politi og politiker Danmark vandt og de unge blev forvist til Dortheavej i Nordvest, hvor de tilsyneladende lever et fredeligt og ikke oprørsk liv.
Omkring kl. 19.30 her i aften kom jeg sammen med min vandregruppe ned af Frederikssundsvej. Pludselig ved Mågevej holder en politimotorcykel midt på gade og stander al trafik ind mod byen. Langsomt går det op for os at de mange blå blink i det fjerne må være en demonstration på vej ud af byen.
Helt korrekt, her kom en samling unge mennesker. Måske 100, måske lidt flere fredeligt marcherende midt på gaden. Hyggeligt samtalende og nogle med en øl i hånden. Imidlertid var det rystende at se, at der i hælene på de unge var flere politibiler, salatfade og kampklædt politi til stede.
Min gågruppe var bange og gik en omvej. Jeg fortsatte ned af Frederikssundsvej. Dem jeg var mest bange for var politiet. Hvilke ønsker havde de om at eskalere og provokere de unge.
Hjemme kan jeg af TV avisen se, at de unge fredeligt er fortsat ud til det nuværende Ungdomshus og er gået indenfor, medens politiet er mødt talstærk op og måske med gravkøer forsøger at trænge ind i huset. Undskyld, men hvad fanden har de gang i. Skulle de nu ikke lade de unge i fred indendøre?
Af samme tv avis erfarer jeg, at på Nørrebrogade, før demonstrationen nåede frem til Jagtvej, har der været noget rudeknuseri. Jeg håber ikke politiet ødelægger det nye ungdomshus og tæver de unge, som jeg har set. de var helt fredelige og gjorde intet forkert.
Vil man have ballade, skal politiet nok være mand for det. Lad det ikke ske.

