Tags

, , , , , ,

De voksne børn er godt beskæftiget på Arbejdermuseets børneafdeling.

De voksne børn er godt beskæftiget på Arbejdermuseets børneafdeling.


På Cafe & Øl-Halle mødtes jeg i dag med et par gode venner, herboende børn, svigerbørn og børnebørn til brunch. Det var umådelig hyggeligt og jeg nød dem alle til hobe.
Det er ikke småting der er foregået i den historiske bygning siden 1879. Politikere har som os siddet over en god frokost og diskuteret. Der har været afholdt røde revyer og afdansningsbal i den smukke festsal, for ikke at tale om kongresser og juletræsfester. Huset blev oprindelig bygget som Den Almindelige Forsamlings- og Foreningsbygning i Hovedstaden og kom hurtig til at gå under betegnelsen: “Arbejdernes Forsamlingsbygning”. Cafe & Øl-Halle var oprindelig selvstændig, men blev snart en del af forsamlingsbygningens frokoststue og restauration. Man serverer fortsat Stjerne pilsner, selvom bryggeriet for længst er nedlagt.
Cafeen er den eneste fredede kælderbeværtning i København og har man lyst til at opleve et lille historiens vingesus, skal man booke sig et bord dernede.
Efter maden gik turen rundt i det skønne museum, som især er sjovt for min alder, der kan pege på inventar vi alle har boet med og mindelser dukker op for hvert skridt man tager rundt i huset. Ungerne har godt af at se hvorledes mormor har boet og levet som barn. Det vil sige, det var ikke helt sådan. Jeg kommer fra landet hvor der var endnu mere primitivt og fattigt i slut 1940èrne og 1950èrne.
Jeg blev begavet med smukke blomster og det sødeste lille, bitte træ. Hvilket betyder at både altanen og stuen ser så smuk ud. Så skønt jeg kom hjem til en slutning næsten før end en begyndelse, er jeg glad og kan sidde der og nyde synet af de dejlige planter.

