Tags

,

Det I ser her eringen rumpetroll.


Himlen er aftenblå-grå med en ildrød solstribe i horisonten. Jeg ville gerne have vist jer et billede og flere endnu fra en meget smuk vandretur her i eftermiddag. Til Ormeøya og Malmøy gik det ned af klipperne med udsigt over Oslo og fjorden i fuld sol og meget blå himmel. Intet kan måle sig med Norge. Jeg er vild med det land.
Nu farves himlen vulkanrød, det ser fantastisk ud. Jeg fortælles nu at på Østlandet hedder det aftensol. Meget dannede mennesker ville måske sige kvelssol. Det er helt fantastisk, som hele havet derude brænder og sender sit ildskær op på himlen.
PÅ turen kiggede vi ud på en lille, bitte ø, der hed Paddaøya …. “a, hva?” Jo altså tussernes ø. Og haletudser hedder Rumpetrolle, er det ikke et fantastisk ord.
Aftensmaden dufter godt og jeg bliver igen sulten. På trods af god frokost og kaffe.
Tænkte at da jeg sad i toget fra Gardemoen til Oslo og kiggede ud på det snedækkede landskab, at skønt det er rimelig fladt her med en del marker, som sagtens kunne ligne Danmark så er det meget ulig. Det mest markante er de smukke træklædte huse og store gårde. Alle med udskæringer omkring døre og vindue. Nogle med vindfang og småsprossede ruder.
Underligt at bevæge sig en time og verden ser helt anderledes ud. Og skønt vi forstår hinanden er der rigelig plads til forviklinger, som nu, at forstå hvad en rumpetroll er for en. Jeg griner indeni endnu. Men naturligvis er en tudse en padde.

