Tags

, , , , ,

Skrinets størrelse er omtrent som en stor skotøjsæske og uhyre rigdomme beboer det gamle skrin.[/caption
Jeg sidder på gulvet og prøver at skabe orden i denne borgerlige reminisens fra en fjerne fortid. Smykker var for mig engang en ubearbejdet sten i sejlgarn. Rustikke sager, der af og til blev suppleret med perler i strålende farver, trukket på elastiksnor og engang en ubearbejdet natursten i en vældig sølvindfatning. I dag får jeg myoser af at bære smykket, og jeg kan med lethed rydde et veldækket bord, når jeg læner mig hen over det for at skåle. Det var på samme tid, hvor konfirmationssmykkerne levede en hensygnende tilværelse. De blev ikke luftet. De var pinlige! Det var en lille guldring med en blå safir, et sølvarmbånd med charmes og et lille bitte guldur. Den slags lå allerbagest i et hjørne af skrinet.
Smykkerne betød dengang ikke noget centralt i mit liv. Jeg var glad når jeg fik dem og ejer ikke evnen til at vurdere deres materielle værdi.
Som årene er gået er skrinet blevet bugnende fyldt. Det skete umærkeligt. Det skete umærkeligt. Min mand supplerede smykkeskrinet med en hvidguldsring med glitrende diamanter til min 40. års fødselsdag. Senere blev skrinet suppeleret med smykker fra slægten. En lille, smuk guldring. En broche som et norsk brudesmykke. En afskedsgave fra en arbejdsplads i form af et hvid og meget smuk perlehalskæde. Så kom der flere smykker til fra en forelsket australier. De små perler fik liv og varme når jeg gik med dem. De kunne stråle og blev smukke i brug. Der kom sorte perler til. Lysende opaler og dryppende øreperler. Thulemænd, tunge og mystiske, alt det tretornede sølv smeltet om og for beløbet indkøbt en kostbar blomsterring.
Smykker der forblev ubrugte i det daglige og som skiftedes til at blive luftet til fest. Det kan være svært at vælge. De er minder alle sammen om gode og dejlige oplevelser. Om at være elsket og værdsat. Alle disse meget forskelligartede smykker huses i det lille skrin og jeg erindrer med boblende glæde. Her er en kæde af liv, af oplevelser, skuffelser, glæder, sejre og nederlag.
En lille klump i halsen, som jeg ikke kan synke drypper ned i skrinet. En uvæsentlig detalje og en historie som mine efterkommere måske vil eje, måske ikke.

