Tags

, , , , ,

I Frederiksberg Have ligger der en smuk gammel fasangård.


Når jeg nu ikke kan flytte til et senior-bo-fællesskab, er det da ikke så dårligt at en anden drøm går i opfyldelse. Drømmen om at bestyre et spændende, historisk gammelt hus. Jeg har haft kig på flere. F.eks. skovriddergården i Dyrehaven, men den lille gule Fasangård i Frederiksberg Have er skam ikke at kimse af. Og så ligger den meget mere centralt, omgivet af et væld af smukke forårsblomster i blåt, gult og sart lilla.
Gården går tilbage til 1682 hvor kongen havde sin fasanmester boende der. Da fasanmesteren døde fik enken lov at blive og drive gæstgiveri. Jeg vil gerne have et historisk Bed and Breakfast der. Tror det kunne være en herlig kombi for mig.
NÅ! Tilbage til historien i 1798 blev det slotsgartner bolig, derefter bolig for Kong Frederiks privatsekretær, som i øvrigt er ham der satte en ekstra etage på. Oehlenschläger fik gården som sommerbolig i 1842 og derefter blev den tilbudt Hans Christian Ørsted som æresbolig. desværre døde han, inden han nåede at flytte ind. Fra 1852 til nu har den vist nok været lejet ud til forskellige private formål, hvilke aner jeg ikke.
Nu skal den renoveres og passes på og åbnes for publikum.
Foråret går en drømmende og kulret, men drømmen og ideen er da go` nok på sådan en 1. april.
På vej til generalforsamling i en anden historisk bygning Axelborg, cyklede jeg under lysende grønne piletræer, hvidtjørn og måske kirsebær. Vi må ikke glemme at tage på Langelinie og Bispebjerg Kirkegård og se de lyserøde træer folde sig ud som balletskørter, inden de igen taber de florlette blomster.
Den bedste aprilssnar blev langeret da vi begyndte at længes efter den lovede økologiske frokost. “Der har været brand i køkkenet og i sidste øjeblik, vil der blive opstillet en økologisk pølsevogn, så I går ikke sultne bort.”
Heldigvis en joke og vi blev trakteret med den skønneste økologiske og veganske frokost jeg længe har oplevet. Serveret i bankboksen et historisk og smukt sted.

Den fantastiske opgang i Axelborg.

