Tags

, , , , , , , , ,

Billede fra OvartaCi`s fantastiske verden.


De hvidblomstrende træer er slet ikke Hvidtjørn eller kirsebær. I toget på vej hjem fra Aarhus gik det op for mig, at det jo er mirabeller. Træer hvorpå små lækre frugter, som ikke er særlig påskønnede i dag, vokser. De bær rummer en hel barndom for mit vedkommende. Jeg kan næsten smage den skønne mirabellesaft og se os plyndre træerne for faste frugter, medens vi vadede rundt i den bløde og smattede, nedfaldne grød på vej hjem fra skole. Dengang stod træerne tæt i alle markskel og var til glæde for fugle og mennesker. Herudover pyntede de det smukke land og var vel formentlig også grund til at det kunne myldre af insektliv. Vi burde tage træerne, nej markskel tilbage så den fortvivlende monokultur kunne få tilført liv og skønhed.
I dag kan jeg krydse et stort ønske af på min lange seddel over drømmeoplevelser. Jeg besøgte nemlig i den tidlige morgenstund museet Ovartaci – opkaldt efter Overtossen (modsvarende overlægen) som levede i 56 år på helbredelsesanstalten for sindssyge i Nørrejylland – Risskov.
Faktisk de første 10 år på institutionen Dalstrup på Djursland. Han var meget produktiv, først som håndværksmaler, og senere med sit kunstneriske virke.
På Dalstrup bemalede han væggene i sit værelse, sin seng og fremstillede høje slanke kvindeskikkelser og skaber forskellige figurer og dukker.

Et glimt fra Ovartacis værelse.


Overtacis værker er vidunderligt fabulerende og så levende som da han skabte dem som sine venner, sin familie og elskede fortrolige. Han fik diagnosen skizofren og var det måske. men han var så meget mere. Et menneske som kunne forsvinde ind i sin egen verden og bagefter tryllebinde sin samtid og nu senere os med sine syner, fortællinger og kunstværker. Syg eller ej hans kunst er værdifuld og jeg kan kun anbefale så mange som muligt at nyde den. Helst der hvor den er nu i de smukke gamle bygninger i Risskov, som man vil nedlægge. Sikkert for at ændre institutionen til kostbare ejerlejligheder i en utrolig smuk natur, medens de syge flyttes til kedelige hospitalsbygninger et eller andet sted.

Hvis I vil se museet i de nuværende rammer, skal det ske inden nytår.

