Tags

, , , , ,

Et kig op i de smukke japanske kirsebærtræer på Bispebjerg Kirkegaard


Som I sikkert ved bliver jeg adfærdsvanskelig, hvis jeg ikke hver dag får lidt motion og i hvert fald frisk luft. Men doven var jeg, da jeg vågnede i morges og listede ud efter avisen. Fik læst lidt i den og tænkte, at jeg havde min frihed til at blive i sengen hele dagen. Ingen ville blande sig i om jeg stod op eller jeg. Betyder det noget? Egentlig ikke og dog. Jeg ville få ganske forfærdelig ondt i ryggen af at ligge der og blomstre.
Altså op og i bad og snakke med mig selv. Skal, skal ikke, skal, skal ikke ….. “jo, du skal ud og cykle og blæses igennem.” “Ja, ja da”. Afsted i bidende blæst til Bispebjerg Kirkegård for at se de smukke lyserøde kirsebærtræer. Smukt og spændende sted og nu sælges der kaffe fra små, smarte vogne ved flere indgange. En kop at varme sig på og spadsere op og ned af alleen under det lyserøde blomstertag. Tæt på ligner de fine blomster balletskørter, der danser i vinden. Skønt tidlig på formiddagen og køligt var der mange mennesker. En nydelig herre henvender sig og en to torden har vi en samtale i gang. Jeg følger ham til De Ukendtes Grav, hvor hans mor skal have en påskeblomst. Konen han har mistet for et år siden, kunne han næsten ikke tale om …. mon hun også ligger et sted på denne kirkegård?
Det var tappert og modigt af ham, at henvende sig. Han trængte virkelig til at snakke og jeg kvitterede ved at vise ham dansekapellet. Det endte med en invitation til en påskefrokost og en ny spadseretur i Frederiksberg Have. Smigret? Mig? “Ja, helt bestemt.”
Jeg må indrømme, at det er sjældent jeg foretager en cykeltur, uden en berigende oplevelse. Sjovt og spændende.
Op på cyklen og med vinden i ryggen hjem til en veninde og få endnu en dejlig kaffetår og så hjem til en gyselig meddelelse om en trist meddelelse fra Sveriges hovedstad. Om det er syge og gale mennesker der får gode ideer af at se og høre om frygtelige hændelser eller der faktisk er tale om terror må stå hen i det uvisse. Uhyggeligt er det.

