Tags

, , , , , , , ,

Judith Langellier en dygtig fransk-dansk kunstner udstiller i øjeblikket på Galleri Knud Grothe.


Jeg tror jeg har præciseret det før. Jeg holdt meget af at være socialrådgiver og tale med mennesker. Det kan godt være mange af henvendelserne handlede om problemer og udfordringer i disse menneskers hverdag og liv, men aldrig har de taget energi fra mig. De har givet så meget. Og jeg må gentage mig selv og sige, at alle mennesker kan noget. Ofte noget helt unikt. Det er ikke sikkert de selv ved det. Derfor skal du aldrig skue hunden på hårene.
Således fik jeg i dag en ægte appelsin i min turban på Knud Grothes galleri, hvor jeg ofte kommer. Han begynder altid påsken med en udstilling af malende naivister – i år kun danske. Jeg er vild med naivistiske billeder.
Appelsinen var at erfare, at en gammel vens hustru, som jeg kun har haft lejlighed til at hilse på en gang før, er udøvende kunstner. Og hun er rigtig go`.
Den spinkle streg, det romantiske og lettere feminine look greb mig fuldstændig og havde jeg haft penge på kortet, var der blev købt ind. Udstillingen løber til den 23. april. Altså åben hele påsken fra 12.00 til 16.00. Det er værd at bruge et par påsketimer på.
Min foretrukne maler Walther Schaldemose er trods modgang med ødelagt skulder kommet stærkt igen og hans billeder blev revet væk som varmt bagerbrød. Han er udover at være en festlig, frodig og farverig maler et dejligt, dejlig menneske. Jeg holder utrolig meget af folk som forbliver med begge ben på jorden og ikke lader sig rive til himmels af smiger og pæne ord. Han er Walther og skøn.
På hjemvejen faldt jeg næsten ind af vinduet hos en guldsmed, der pyntede sine vinduer med Marie-Louise Otte`s skønne kvinde torsoer, klædt i fjer og rhinstene. Hvilken romatik. Jeg trykkede næsten næsen gennem ruden og måtte til sidst give op og gå indenfor. Det blev et uforudset træk på kontoen, men jeg vil glæde mig ved hvert et blik jeg sender den lille drømmer.

Yndigere kan det ikke blive. Af og til tænker jeg, at det er godt jeg bor alene. En mandlig samlever ville næppe synes om alle mine indkøb.

