Tags

, , , , , ,

Jeg bliver i sådan et godt humør ved alt det liv som spirer, blomstrer og gro.


Trods den stride blæst og al jorden fra altankasserne, som er blæst ind i mit soveværelse, kan jeg kun blive glad over al det vokseværk, som vi for tiden er omgivet af. For hver time folder bladene på træerne sig endnu en lille smule ud og det lysegrønne skær bliver mere og mere håndfast. Ikke kun et lysegrønt drømmeslør, men et virkeligt bevis på, at foråret er kommet.
Jeg kigger ofte ud af altandøren for at nyde forårsblomsterne, nu tilsat endnu en gæstepotte med de sarteste og bitte små stedmoderblomster. Og på spisebordet har en kæmpebuket hvide roser og krysantemom taget over efter en herlig frokost med kloge og dejlige kvinder. Yndige, nej kunstfærdige og smukke nye påskeæg er føjet til min mors samling.
Det har været en dejlig dag, som bekræfter et livsduelige venskab og netværk er berigende for os mennesker. Man kan roligt sige, at vi slipper ikke for at blive ældre, men vi behøver af den grund ikke at blive gamle i hjertet.
Desværre kan jeg sige, at der var megen skygge over samtalen. En skygge dannet af krigstrusler mellem Nord Korea og USA, hårdknude politik mellem Rusland og USA på grund af krigen i Syrien. Jeg kunne ikke lade være at tænke på dagen og timerne hvor Sovjet sendte raketter til Cuba og USA forlangte at skibene vendte om. Men jeg kan heller ikke lade være at tænke på, at den rigeste tusindedel af verdens befolkning ejer tyve procent af den samlede globale kapital, og at indflydelsen hos disse små hære med store våben er blevet så omfattende, at de kan påvirke alt fra uddannelsessystemer til sundhedssystemer og udenrigspolitik i de enkelte lande. Det er ikke længere nogen fjern tanke, at disse usynlige magthavere som spiller skak med vores liv og ikke de folkevalgte politikere. At vi lever i pseudodemokratier og plutonomier hvor de kapitalistvenlige regeringer ikke er andet end skyggekabinetter.
Usikkerhed, angst for fremtiden og afmagten er blevet daglige bekendtskaber.

