Tags

, , , , , , , ,

Kunne ikke finde det jeg ledte efter blandt mine billeder.


En smuk gave satte gang i drømmerier. Og jeg fik lyst til at finde nogle af mine gamle billeder af smukke middagsborde, som jeg har dækket gennem årene. Min mor lærte mig at lægge vægt på borddækning og engang kunne jeg folde fantastiske servietter. Nu har jeg glemt det igen og dækker sjældent bord til et middagsselskab. Dengang blev jeg også bedt om at lave blomsterdekorationer til selskabelige lejligheder. Også noget jeg har arvet efter min mor. Jeg ved, at min ældste datter husker det, for hun kan også finde på, at lave meget smukke borde til en julefest, en nytårsaften eller en anden højtidelig eller festlig anledning.
Det var dengang jeg også kunne lave mad og hvor der sjældent gik en weekend uden middag for mindst 10 12 personer. En slags passion. Alt sammen lagt i “graven”, da jeg rejste fra mit store hus og haven med blomster og skæregrønt.
I dag blev alle disse minder vagt til live af et par smukke lysestager og jeg ser dem for mig på et smukt bord med hvid damask, dug. Omgivet af små blå saltkar, krystalglas og karafler. Stofservietter med monogram og skønne blomster.
Mine gamle arvede damaskduge er gået til. Saltkar og karafler er flyttet. Lågfade af sølv, som jeg drømte om skulle fuldende værket, nåede jeg aldrig at eje. Det ældgamle blåblomst porcelæn, skåret men smukt, er borte.
Kigger man i bogen: Til bords med Monet, som bestemt ikke var nogen kostforagter, vil man kunne se stilen. Jeg forsøgte faktisk også at få min have til at ligne Monets. Den blev pæn, men kom aldrig hel på højde med omgivelserne i Frankrig. Smiler.
Når jeg dækkede bord var det som at ære de gamle, de oprindelige ejere og jeg kunne gå og forestille mig de mange forskellige selskaber. Dramaerne, glæderne, nydelserne og henrykkelserne. Og det var en slags gave til mine egne gæster. Et tegn på, at jeg gerne ville gøre dem glade og gøre noget for dem. Give dem en smuk aften. Det får jeg lyst til igen. Jeg må på loppemarked og skrive min ønskeseddel til fremtidens smukke borde og gode selskaber.

