Tags

, , , , , ,

Om bord på det gode skib Havet. Koldt, men med solen ind agter på vej tilbage til Kbh.Havn.


Nogle gange sker der mærkelige ting og hændelser.
Da jeg forleden modtog Cinematekets månedsprogram faldt mit øje på en gammel film “Vi kunde ha` det saa rart” de 1942 MED BARNESTJERNEN Ilselil Larsen. Ilselil var Danmarks svar på Shirley Temple og jeg ved min far var meget glad for hende. Derfor ønskede han, at jeg skulle opkaldes efter Ilselil. Der satte min mor dog foden ned og gik med til Ilse, men ikke Ilselil. Jeg hørte meget om hende som lille pige, men så naturligvis aldrig nogle af de film som hun medvirkede i. Nu får jeg chancen for at se ikke blot Ilselil som barnestjerne, men også at møde hende, idet hun tager turen fra Frankrig for at fortælle om sin tid i dansk film.
Da jeg stod i billetkontoret og købte min billet, gik det pludselig op for mig, at arrangementet finder sted på min fars fødselsdag – han ville være blevet 93 den dag.
Det er da et underligt sammentræf.
Ellers har dagen budt på sejltur med den gode skonnert Havet og foredrag om rejser til Grønland, Vietnam mfl. Det var en kølig fornøjelse og den varme kaffe og kringlen gjorde godt på vej ud af havnen. På tilbageturen smilede solen og vi kunne varme os lidt i strålerne. Heldigvis gav det varmen at cykle hjem og nu skal det gøre godt med et tæppe og en sofa. Måske en smule aftensmad. Stikordet mad får mig til at prise den middag jeg indtog i aftes i SULT. Aldrig har jeg smagt så lækker en muslingesuppe. Efterfølgende var der lækkert oksekød. Faktisk ganske lidt, men utrolig smagfuldt og den måde de laver selleri på derinde, kan altså få englene til at synge. Maden blev efterfult af filmen Hedi. Det var en særdeles udmærket film om kampen for at forsøge, at tage kontrol over sit eget liv. Under overfladen fornemmer jeg det Tunesiske forår, eller er det sporene fra noget, der alligevel ikke rigtig voksede sig stor og levedygtig?

