Tags

, , , , , ,

Rundt om hjørnet holdt min. 6 af disse her biler og der var lige så mange bag den lille demo.
Politistat eller?


Traditionen tro var der morgenkaffe og dejligt tilbehør, musik og bægerklang til Socialrådgiverforeningens 1. maj i region Øst. Skønt at møde gamle kammerater, desværre tynder det for hvert år ud i de fremmødte. Til gengæld myldrede det med babyer. Om det er fordi pædagogerne i daginstitutionerne endnu er “røde” og holder lukkedag eller det er fordi unge forældre med små børn i højere grad deltager i 1. maj, blev jeg ikke klar over. Jeg vil dog sige, at den unge repræsentant for de studerende, der holdt den første tale, var fantastisk god.
Vi blev fulgt i Fællesparken af en meget voksen motorcykelbetjent. Det var alt rigeligt og selv da demonstrationen voksede sig større var alt roligt og de få betjente havde en nem opgave. Det mest provokerende var faktisk en privatbil, som ikke ville finde sig i at blive stoppet og truede med at køre ind i folk.
Imidlertid var det en ganske anden sag, da jeg cyklede tilbage mod Nørreport. En meget mindre demonstration, var det de såkaldte anarkister? De lignede os andre med festlige – ikke røde faner – hunde, børn i cykler og barnevogne. Men på hver gadehjørne hold mindst 5-6 sorte politibiler fyldt med betjente. Ved vejsiden holdt en slags salatfad med små bure til mennesker – formoder jeg. Og for og bag den lille menneskemængde kom politibilerne som afbilledet i lange rækker. Jeg vil tro, der var en betjent til hver af deltagerne i demonstrationen. Det forekommer mig provokatorisk af politiet. Vil de have ballade? Men jeg synes også det er hamrende uhyggeligt og mindede mig allermest om politistatsmetoder, som jeg har oplevet det i det store udland. Jeg kan ikke lide det. Hvorfor skal det være sådan?
Eftermiddagen sluttede sammen med en kær veninde og en dejlig tur langs vandet med efterfølgende kaffe og røde jordbærkager fra bagermester Erik.
Nu er den meget vind i kinderne årsag til lettere svien og rødme. Træthed på den gode måde og en fornemmelse af, at det er helt ok, at indtage sofaen i aften.
Taknemmelig og glad ford en lille, kærlig 1. maj besked fra et af mine børn. Den slags kan jeg leve uendelig længe på.

