Tags

, , , , ,

Vi gør holdt foran Stjerne Radio, som blev udbombet under 2. verdenskrig, men nu er genopstået som permanent udstilling.


Heldigvis orker 4. maj initiativet endnu at stable en minde-demo-for fred og nej til krig og racisme og facisme på benene. Og heldigvis kommer der fortsat mennesker og deltager i det smukke og minderige optog ned gennem Istedgade til Enghaveplads. Hvert år tænker jeg ved min ankomst:”Åh, nej. Hvor er vi dog få”. Men når fredsbudskabet som det lød for 72 år siden er slut, er vi alligevel en pæn stor flok, der fylder ned af gaden og stille går vores tur, medens Røde Horn spiller dæmpede melodier, som de fleste af os kan synge med på. Nordahl Grieg smukke Krigsatt av fiender, Frihedssangen og Altid frejdig når du går høre ligesom med. De gamle faner bliver luftet og jeg kunne ikke lade være med at tænke på, at ikke blot mange af de gamle modstandsfolk og mennesker der huskede krigen nu er borte. Det må nogle af de gamle fagforeninger også snart være. Der stod en meget ældre herre og klamrede sig til en fane fra Søfyrbødernes fagforening. Der er vist ingen der fyrer op i skibene mere?
I parken kunne vi i tusmørket se meget smukke rhododendron lyse i bedene. Hvide, røde og smukke blå. Den yndige lille kvindeskulptur, som står lige indenfor lågen og holder på et perfekt spædbarn glæder mig altid. Den husker jeg fra den tid, hvor jeg selv havde barnevognen og et yndigt spædbarn med. Senere havde jeg endnu en lille unge i vognen og en lidt større, som tabbert gik i den ene march og demo efter den anden. Hun havde som den ældste fået det ind med modermælken og hyggede sig med de andre børn på ruten.
Jeg skal lige huske at sige, at der den 20. maj er fredsløb som starter og slutter ved kulturhuset Islands brygge. det er et oritenteringløb for familier og fredselskere med masser af aktiviteter for børn inden starten og med mad og drikke efterfølgende.
Tjek program på http://www.tidtilfred.nu – der kan man også tilmelde sig.

