En fin gammel bakke, der præcis passer til mit lille bord. Hør historien.


Hvis bakker kunne tale, ville denne her fine, gamle bakke helt sikkert kunne fortælle mange sjove historier. Den har lyttet til megen tale i det køkken hvor den stod for over 100 år siden. Den har boet i Sverige og vel også hørt et eller andet. Siden tog den rejsen med til Danmark og blev glemt lidt. Nu er den flyttet ind hos mig, iført den fineste bakkeserviet. Smuk håndbroderet, af hvem ved jeg ikke, men bakken tilhørte oprindelig Karen Alma Cristiana, som var en af 12 søskende. Hun kom tidligt ud at tjene, men endte alligevel som en dannet dame i Kongens København, hvor hun havde sin faste plads i det Kongelige Teater og var flittig gæst til operaforestillingerne. Hver gang jeg tager bakken i brug vil jeg sende hende og hendes eneste datter en kærlig tanke. Den dejlige blomstertallerken fandt min betænksomme veninde Ester engang på et loppemarked og havde helt ret i, at det var lige mig. Nu kan I tænke jer til hvorledes min morgenbakke vil se ud i godt vejr på dukkealtanen med rumpen godt plantet i min minihavebænk.
Jeg har luftet mig i det smukke vejr. Skønt det fortsat er koldt bliver livet mildere med sol på. Gardinmontøren kommer om en måned, så kan jeg få hejst mit gardin op igen. Og flere andre påtrængende og praktiske opgaver, er også blevet sat på skinner. Min hjemmehæklede sommerhat med blomster – naturligvis – er kommet med posten, nu kan den komme med på sin første ferie.
Jeg har endnu ikke nået at høre dagens triste og kedelige nyheder i Tv eller radio, men har i stedet haft lejlighed til at samtale med et sødt og godt menneske. Det har gjort at humørbarometeret slår positivt ud. Og hånden på hjertet føler jeg mig sjældent som pessimist. Det er blot min urhjerne, der af og til slår til og fortæller mig, at jeg ikke er skabt til være lykkelig og optimist hele tiden. Så ville jeg aldrig som næsten abemenneske have overlevet på savannen. Vi er lavet til at spotte problemer og knuse dem. Men tak for de søde og opmuntrende kommentarer på face book. De er hjælpsomme og føles meget varme.

