Tags

, , , , , ,

Så kom solen frem og jeg nyder mit nye eventyr.


Det regnede stygt da vi drog afsted på byvandring. Forinden havde min nysgerrighed drevet mig ind i adskillige baggårde og jeg gjorde den opdagelse, at skønt gaderne ser lidt kedelige ud, skal man ikke lade sig narre. Her er skønne porte og inde bag gemmer smukke gamle haver sig, hvor træerne dryppede af væde.
Byen var fyldt med unge studerende udklædt i fantastiske kostumer og gang i den. De fejrede at de næste fire dage er en slags fest. De gav den gas foran De Gamle Klædehaller, Sukiennice på Europas største Middelaldermarkedsplads på 40.000m2. Jeg besøgte Mariakirken og sukkede af beundring over Polens største gotiske kunstværk, som er et kæmpe alter fra 1489. Det tog kunstneren Veit Syoss 12 år at skabe det. præcis kl. 11.45 åbnede det sig under musik og åbenbarede et rigt indre. og det var lige tids nok til, at jeg kunne nå ud igen og spejde op på det venstre tårn hvor en trompetere spillede et stykke musik.
Ad Kongegaden gik jeg til det gamle Wawel-slot, som kærlige hænder nu tager sig af. Her residerede de polske konger i 500 år. Det er et skønt miks af alle mulige stilarter. I domkirken som er bygget tæt ind i slottet ligger mange notabiliteter begravet i deres fine sarkofager. Jeg kiggede på Vistulafloden og den snoede sig smukt i solen, som kom frem.
Det bugner med kunsthåndværk, kunst og husflid af god kvalitet og bygningerne er rigt udsmykkede når man giver sig tid til at kigge efter.
På markedspladsen slog jeg mig ned i en sand folkemængden, der myldrede frem i det nu gode vejr. Drak en skøn øl og spiste en saftig pølse med de lokale. Den øl gjorde mig ganske træt og det endte med en lille lur før turen nu gik til en spændende kælderhvælving til en polsk tre retters menu`. Støn! Det smagte fantastisk. Især suppen og den æbletærte, som sluttede måltidet. Jeg manglede virkelig en til at lukke mig ud af kjolen da jeg kom hjem. Jeg kan anbefale at medbringe tøj med elastik i taljen, hvis I vil til denne skønne by.

