Tags

, , , , , ,

Bevar naturen uden brug af sprøjtegifte.


Per Schultz Jørgensen har skrevet en ny bog. Robuste børn. Per Schultz har mødt et stort behov hos forældre, lærere, skoledere og pædagoger for at finde en ny vej i børneopdragelsen. Nu vil jeg gerne melde mig som bedsteforældre og bede om konkrete handlemuligheder, når det gælder opdragelse af det “moderne” barn.
Børn kan forhandle og kræver inddragelse, kan selv og vil selv i alle spørgsmål. Men det fører ikke nødvendigvis frem til, at børn klarer sig godt og er glade børn.
Er der en bestemt opskrift på at klare sig godt? Betyder det når vi snakker om det, at være dygtig til de fag, der kræves i skolen, at være god til at komme først og være “bedst”? Kommer det nede fra storetæerne af og mener vi, når vi siger, at blot mit barn er trygt og glad, så er det, at foretrække?
Per Schulz, siger at forældrene både skal inddrage og anerkende børnene, men samtidig stå fast og vise børnene, at de selv kan og skal gøre ting. HM! Hvad mon der i virkeligheden menes? Mon ikke det ville være rigtig godt, hvis vi alle igen opfattede familien som et “kollektiv” en gruppe, hvor vi er nødsaget til at hjælpe hinanden så alle har det godt og får en følelse af, at vi sammen fungerer. Jeg savner at børn og unge bliver mere empatiske, er i stand til at udsætte behov. Børn og voksne skal skabe nogle indre værdier, der blandt andet handler om styrken og alvoren til at forpligte sig til at lære og acceptere, at der stilles krav til en. Sådan forstår jeg indholdet i hans nye bog. Ellers overtager manglen på fokus, koncentration, livsmod og i sidste ende den robusthed som børn i dag mangler.
Det eksempel jeg kan læse ud af anmeldelsen af bogen er: “Den voksne støtter barnet og holder fast på kravene, men viser forståelse for barnets indre tilstand ved eksempelvis at sige: Du er træt nu, og det er jeg også, men du kan godt selv bære din taske. Det giver barnet styrke til at bære også det hårde og usikre i tilværelsen.”
Nu mangler jeg blot at omsætte en hel hverdag og dens praktiske handlinger til sådanne gode oplevelser. Nå! øvelse gør mester.

