Tags

, , , ,

10. juni – fars fødselsdag – møder Ilse Ilselil Larsen. Stjernen hun er opkaldt efter.


Hun er så sød og helt nede på jorden og skønt hele familien og gode venner var mødt op for at deltage i Ilselil Larsens event i Cinemateket, tog hun sig tid til at hilse på og synes historien havde en pointe.
Jeg har aldrig set film med Danmarks barnestjerne nummer 1 og DK`s svar på Shirley Temple, derfor var det rigtig interessant, at se klip fra hendes gamle film fra og op gennem 40èrne og hendes højdepunkt som wienerbarn i filmen: Det gælder os alle, fra 1951. Hun havde bestemt også en dejlig stemme og indspillede så vidt jeg forstår flere plader. Ikke mindst har hun være berømt for Spørge Jørgen.
Som 25-årig stoppede hun karrieren og har siden levet i Stockholm og de seneste mange år i Frankrig.
Jeg havde godt selskab og vi spiste sammen på Toldboden med udsigt over havnen i en lun sommeraften. Kunne ikke bekvemme os til at gå hjem og gik gennem den lune nat, hele vejen hjem gennem byen. Netop sådan et vejr forbinder de fleste af os med en rigtig dansk sommer. Fortovsrestaurationer og cafeer var fyldt med mennesker og hele byen summede på den de sommeragtige måde. Den måde der også får motorcykler til at lyde, som de kun kan lyde når der er sommer i byen og på landet.
Forinden havde jeg haft anledning til at danse opvisning ved Ditlevs Købmandsbutik. Jeg var lidt nervøs og bange, at jeg havde glemt det meste, men det skulle vise sig, at det er som at cykle eller køre bil. det sidder i benene og når jeg ikke tænker, kommer det bare helt af sig selv.
Nu er forberedelserne til morgendagens gæstebud også så småt ved at værre bragt på plads og om alt går vel, når jeg at cykle med Brøndby rundt først. Derfor af sted i seng og lade hvilen og roen indfinde sig.

