Tags

, , , , , ,

Fuldstændig uventet ligger en per Kirkeby bygning. Finurlig er historien.


Man kan ikke sige Skærum Mølle, uden at sige Gudrun Aspel. Denne “krafkvinde”, der i en alder af næsten 83 sprudler af ideer og arbejder for dette unikke steds overlevelse og hele liv.
Her er jeg nu i den lyse aften, efter at blevet blevet fodret med historien omslægter og godser på egnen. Indtil irritation over en mageløs kedelig undervisers ødelæggelse, efter min mening, af et spændende stof. Som jeg hjertens gerne ville lytte på i flere stive timer, hvis det bare ikke var denne uduelighed, der skulle forestå undervisningen. SUK!
Men skønheden her kan ikke spoleres, i dette grønne velplejede landskab med udsigt over vandet og i disse historiske bygninger, er det svært, ikke at håbe på noget bedre i morgen og forsøge at tilgive elendighederne i dag.
Jeg glæder mig til at dykke ned i historierne. Indtil nu er der mest liret årstal og navne af. Der skal kød på for at jeg synes det er virkelig interessant.
Så til historien om Kirkeby Huset, som er blevet til fordi man tilbød at huse en stensamling. Kirkeby kommer ind i billedet fordi han gerne ville gøre noget godt for sin gamle lærermester. Om det var stensamleren eller ham der gik i forbøn for at passe på samlingen, er jeg ikke helt klar over. Historien er kort, at Kirkeby på stedet her tegnede de første skitser til huset og andre samlede penge ind til mursten og gjorde resten gratis. Senere skal jeg se samlingen og huset indvendig.
Dagen har endvidere bragt mig indsigt og oversigt over Nr.Vosborg og stedets historie og der, lige der skal jeg spise middag den 23.juni. Om de har hekse her der skal sendes af sted melder historien endnu intet om.
En gæv krokone kom til aften susende i sin bil med friskfanget og nystegt havkat og nye kartofler efterfulgt af de skønneste, sødeste og mest velduftende jordbær. Et måltid for harer, som et familiemedlem altid sagde, når kvaliteten af maden var top.

