Tags

, , , , , , ,

Det smukke gyldne alter i Nørre Nissum Kirke af Peter Brandes


Tidlig op til morgenkaffen og så af sted. Meget skulle nås i dag. Turens første oplevelse var Stadil kirke for at opleve endnu et gyldent alter af den gamle slags. Landskabet og udsynet var uforglemmelig og endnu engang følte jeg mig hensat til den historiske tid med Gyldenstjerner og andre adelige slægter. I farten susede vi lige rundt om hjørnet af salig J:C:Christensens hus. Han var Danmarks Konseilpræsident, kort sagt statsminister, i perioden 1905-08. Jeg får på ingen måde indtryk af, at jeg befinder mig i det såkaldte ud–kants-Danmark. Og jeg spekulerer på hvem der får noget ud af at skabe disse grøfter mellem et folk. Det myldrer med kunst, kultur, kæmpe fabrikker og mindre industri. Kunsthåndværk og naturperler. Masser af turister og levende småbyer. Her er ikke så mange genbrugsbutikker og øde vinduer som i Korsør og Hillerød.

Vi måtte lige vende ved havet.


Vi nåede at få vind i håret og se havet vise tænder før turen gik videre til Vedersø Kirke og præstegård. Det var alt for lidt tid til at tage oplevelsen af det historiske sted ind, men en overfladisk vandring i kaj Munk og families land blev det til. Maverne rumlede og frokost måtte der til. Sjældent har jeg spist så godt. Den Røde Plads i Holstebro, hvor vores mad kommer fra, er et besøg værd.
Endelig oprandt tidspunktet for besøg og rundvisning på Nørre Vosborg. Spændende historie fortalt af en frivillig ildsjæl og det der imponerede mig mest, var de frivillige “blomsterpigers” smukke buketter, ja hele kunstværker i stuerne. Det overgår Karen Blixens Rungstedlund.

det vrimlede med gode blomsterarrangementer i slottest stuer.


Dagen sluttede med at tidligere rektor for Nørre Nissum Seminarium berettede om det gyldne alter og det tilblivelse i kirken. Det er nyt og kunstneren Peter Brandes får jeg lyst til at se mere til.
En uges rundgang på denne skønne plet i Danmark afløses fra i morgen af lid mere private og intime fællesskaber ikke så langt herfra.
Og nu føler jeg faktisk, at jeg kan tale med.

