Tags

, , , , ,

Containeren styrtede ned kort tid efter jeg og Elton stod netop på dette sted.


Lille Elton og jeg begav os i formiddags til Valby for at aflevere for småt tøj til Mødrehjælpens butik. Der var endnu ikke åben, da vi ankom og derfor besluttede jeg at gå ned på Tingstedet og drikke en kop kaffe, medens den unge mand endnu var i godt humør.
Vi stod netop på det sted hvor containeren styrede ned, men det vidste vi ikke. Vi stod stille for at vente på grønt lys, for at passere gaden. Efter en kop herlig kaffe begav vi os ca. 20 minutter senere tilbage mod butikken. Jeg undrede mig over det megen redningsmandskab og afspærringerne, indtil jeg så op og forstod hvor heldige vi havde været. Først da jeg kom frem til butikken, fik jeg gele i benene, og tænkte med taknemmelighed på, at lille Elton og jeg ikke – heller ingen andre – var blevet mast under den tunge byrde. Et lyssignal og to vejskilte, havde taget af for flugten mod fortovet og lå bøjet hen over fortovet. Der går rigtig mange mennesker på det stykke af Valby Langgade og det var skønt at erfare, at ingen var kommet galt af sted.
Nu er her stille igen. Drengen er taget med sine forældre hjem og mormor kan slappe af og se frem til en rolig aften.
Nu håber jeg ikke den forstyrres af Fru Pia, der slås op på spisesedlerne med: “Nu må det være nok med det københavnerri”. De mennesker som siger den slags og som gang på gang taler om udkantsdanmark graver grøfter og laver splittelse. Det er sikkert på den måde man kan skabe borgerkrig. Jeg kender ingen Københavnere, der skal beskyldes for … ja, hvad? Og nu har jeg igen, igen set det levende, pulserende og aktive udkantsdanmark med masser af arbejdspladser, kultur og netværk. Hvad fanden skal det gøre godt for? Det er rigtig grimt og skaber kun splid og spektakel, som ingen af os kan og vil bruge til noget. STOP

