En juli aften på Holmen efter en længere spadseretur.


Når mormor overtager babysitting, bliver der ikke skrevet blog. Det skyldes ikke udmattelse, men at pcèn står i “børneværelset” og når først ungerne sover, skal der ikke forstyrres. Til gengæld bliver der dejlig megen tid til, at fordybe sig i en spændende roman. For tiden Kirstine, en roman af Lars Novrup Frederiksen. Den er godt skrevet og ekstra interessant for mig, idet den omhandler den geografi og de store gårde jeg besøgte under mit lille ophold på Skærum Mølle. Nu bliver der sat kød og blod på Nr. Vosborg, Rydhave og mange andre store gårde. Herremænd, bønder og nonner træder frem i kød og blod og jeg lever mig næsten helt tilbage til deres tid.
Derfor skylder jeg, at berette om en dejlig aften i onsdags, hvor vejret var med gå-gruppen og vi kunne nyde en flere timer lang tur langs de gamle volde, se skjulte skatte og slutte med en tur hen over Holmen, hvor livet leves til vands og til lands. Aftenen sluttede med dejlig koldt øl i Nemo Lands smukke og rolige Familiehave, beliggende i Christiania.
Så skønt vejret tilsyneladende er uberegnelig er der plads mellem skyerne til godt vejr og skjorteærmer. Ligesom nu hvor solen er fremme og en planlagt cykeltur ser ud til at kunne lykkes på bedste vis med vind i skørterne. Dog er det nok klogt at tage regntøjet med og et togkort i lommen, så er der chancer for at jeg forbliver tørskoet.
I formiddags lykkedes det at overbevise banken om, at jeg hverken er terrorrist, hvidvasker, men kun en bedstemor, der gerne vil lave en opsparingskonto til det sidst ankomne barnebarn. Elton græd på vej op af trappen og jeg påstod overfor den bekymrede bankmand, at det var fordi, det skulle være så besværligt, at lave en konto til den lille fyr. I virkeligheden handlede det vist mere om forskrækkelsen ved den megen trafik og de store brusende tog, samt træthed. I hvert fald sov han sødt hele vejen hjem under sit tæppe.

