Tags

, , , , ,

På en utrolig grund med sø/å i bunden ligger Heibergs Hus som det første funktionalistiske i DK.


Med sus i skørterne en dejlig august morgen, cyklede jeg glad af sted. jeg skulle have lækker massage. BANG! pludselig blokerede de to cyklister foran mig bremsen og i et fuldstændig automatisk forsøg på at cykle udenom var det mig der først tog asfalten, så kom ham bag mig oveni. Jeg hørte noget knække. Det var håndbremsen på min cykel som sprang som glas. Styret havde boret sig ind i mig ene lår og mit højre knæ kunne slet ikke mærkes.
“Såret” og forvirret ankom jeg lidt senere til min massage, men måtte opgive at ligge stille. Det gjorde for ondt. Det gør det stadig og nu skal jeg til cykelhandleren igen. Jeg burde fra starten havde købt en ny cykel.
Nå! Man skal ikke lade sig slå ud. Et lille hvil og en ispose og videre til dagens mest spændende punkt. Et besøg i I H Heibergs Hus i Virum. Han var den første som bygge et funkis hus i DK, måske i hele Europa. Det er så vidt jeg husker bygget i 1923 og gjort fint i stand af Realdania. Det var virkelig interessant at høre om og se. Jeg kender ikke andre af hans værker, men ved at han var en ivrig debattør og kommunist. Det sidste var ikke fremmende for hans karriere, men de indlagt samfundsovervejelser i hans byggeri er der ikke noget i vejen med. Min mening. Hans interesse for at indrette et køkken så husmoderen løb færrest mulige skridt, meget interessante. Huset er nærmest bragt tilbage til sin oprindelse og forekommer mig temmelig koldt at bo i om vinteren. Dengang var isolering ikke så moderne. Badekarret var sænket ned i gulvet og der var gæstetoilet. Det var stort.
Det er interessant at være medlem af Realdania`s byggeklub. Det kan anbefales hvis man er til historie og arkitektur.

