Tags

,

Kinsale en pittoresk gammel havneby


Tidlig op og nyde de tunge, hvide skyer drive i dalen ved hotellet og dernæst fortsætte vores rejse på den smukke grønne ø. Turens første stop i dag var Jameson Distillery i Midleton. Vi fik en rundvisning i det smukke gamle bryghus og jeg lærte forskellen på irsk, skotsk og amerikansk whiskey. Hos Jameson bliver whiskeyen destilleret 3 gange, lagret mindst 3 år på egetræsfade, der forinden har indeholdt sherry, vin eller anden whiskey. En meget spændende og forståelig undervisning og bagefter prøvesmagning af de lækre varer. jeg er ikke i tvivl, jeg vælger Jameson og den brygges kun her. Ikke på licens noget andet sted i verden. Det er da klasse. Nu er det ikke fordi jeg bryder mig meget om den slags stærk alkohol, men i dag fik jeg et glas god whiskey blandet med ginger ale på is og med lime. Det smagte herligt og på en varm sommerdag må det være perfekt.
Næse stop var Kinsale. En malerisk lille havneby og for alvor går det op for mig, hvad der især er forskellen å Danmark og Irland. Her findes udover de farverige hus, fortsat masser af små butikker. Sådan som vi havde det i købstæderne og i landsbyerne i “gamle dage”. Det er vidunderligt med bager, slagter, skomager købmand, frisør og alle de andre, som efterhånden næsten er glemt. Hertil kommer et utal af pubber, spisesteder, cafer og souvenirbuikker.

Mamukko design. Genbrug, meningsfuldt og vanvittig lækkert.


Af danske redningsveste, gamle fiskergarn og andet genbrug designer og syer broder og svoger de mest vidunderlige tasker og bælter. ØV! jeg skulle have købt en taske. Så flot, let og lækker. De fortjener omtale og salg. Måske kan man bestille og se det hele på http://www.mamukko.ie

