Tags

, , , , , , ,

Stemningsbillede fra en diset morgen på The Ring of Kerry.


Der findes ikke så meget medicinsk kvindeforskning eller sagt med andre ord, den meste forskning tager sit udgangspunkt i hvorledes mænd er bygget og reagerer og hvorledes deres sygdomssymptomer ser ud.
Da jeg derfor i avisen så, at man søgte frivillige til et kvindeforskningsprojekt som handler om sammenhængen mellem motion og kvindelige hjertekarsygdomme blev jeg interesseret og meldte mig. Som en af de udvalgte deltog jeg først i en samtale om hvorledes projektet er skruet sammen, de etiske regler omkring os forsøgskaniner, noget om mig og fik taget en del blodprøver. Anden runde var en konditionstest, en helscanning og flere blodprøver.
I dag skulle der lægges tre kateterer i lysken og taget muskelbiopsi. Endnu engang oplevede jeg, at jeg er svær at stikke i, det kom lidt til at ligne et blodbad og jeg fik ondt af den stakkels læge og de andre i teamet, som helst ville have, at alt forløb smertefrit. det var spændende at se og mærke hvad der skete når der blev sprøjtet forskellige stoffer ind, som sendte mænger af blod ned i det ben, der nu var forbundet med slanger. Der fulgte gode forklaringer med og jeg lærte at se noget af det der foregik på tv skærmene.
Nu sidder jeg her, blå og gul og med hæfteklemmer og synes det er det hele værd. Til gengæld forstår jeg også til fulde, hvor vigtigt en god kondition er og hvor hurtigt og slemt vi kan henfalde når vi når min alder eller endnu ældre.
Jeg er rigtig godt kørende, men jeg skal ikke slappe af og kan godt give den lidt mere på kondisiden. Det ville helt sikkert hjælpe at få pulsen højere op noget oftere. Samtidig tænker jeg, at vi burde lave nogle kondivenskaber. Vi skal spise sammen for at komme ensomhed til livs, vi skal tale sammen og lave netværk og skabe os en meningsfuld dagligdag. Heri burde vi overveje, at lave nogle kondivenskaber. ” Kom min ven og lad os hjælpe hinanden med at få pulsen op”. Lad os lave noget sjov motion sammen. Lidt har også ret. Jeg tror det ville hjælpe på både humøret og selvhjulpetheden og dermed på livsglæden.

