Tags

Efter en lang arbejdsdag blev vi inviteret til at bade i de varme kilder her i Ourence. Det var godt til ømme lemmer.


Som sædvanlig havde jeg glemt hvor kold det er inden i husene her i Spanien og hvor varmt det kan være udenfor. Min forkølelse og hoste har nået et højdepunkt og jeg har snart så ondt i halsen, at jeg ikke kan synke den gode rødvin. Nu er der en ny halv arbejdsdag tilbage, så skal vi ud at kigge på lokaliteterne og skifte hotel.
Der må være penge i foretagenet med den interesse og forplejning vi er genstand for. Vi er bænket i et lounge område ved hver sit bord og modtager interesserede sælger af de mange skønne helbredende bademuligheder. De ligge i gamle slotte og ved underskønne naturområder. Men også her i Ourense springer kilderne med 67 grader varmt vand. I den gamle by er der lavet bade hvor folk kan hoppe i på vej hjem fra arbejde og langs floden Mao, ligger der mange bade. Offentlige som ikke koster noget og lidt mere luksus prægede, private bade.
Efter en hurtig rundtur i den gamle by på gåben, besøgte vi sådan et bad. Og i næsten en time shoppede jeg det ene bassin efter det andet med hver sin specialitet. Noget vand var hot, hot andet køligere. Noget med helbredende effekt og noget med brus og massage. Efterfølgende blev der serveret en lille sushi anretning og så af sted til aftensmaden på en hemmelig restauration. Sådan føltes det i hvert fald. Man ville aldrig regne det ud fra facaden. Døren var låst og der skulle ringes på. Men hvilken middag.
Først laksebidder i en creme med fantastisk brød til. Så blæksprutte, aldrig har jeg smagt mage. Et stort stykke arm kogt i rødvin og derefter grillet med olie og paprika, så de små sugekopper var fyldt med røde perler.

Utrolig velsmagende rødvinskogt blæksprutte.


Så fiskesupper, den fjerde ret en svinekotelet eller snarere pulled pork med bitte små grøntsager i kastaniesovs. Himmerigsmundfulde kl. 22.00 om aftenen. Afslutningen var et kogt æble fuldt med lækker muss, serveret i en karamelsovs. Kunne jeg vrikke med ørene? NIX! jeg gik fyldt til randen af velvære i seng og hostede den halve nat.

