Tags

, , ,

Min balkon med udsigt til en palmealle og havet.


Solen strømmer ind i værelset fra den smukke balkon. Messing sengene med blanke kugler skinner og de mærke mahognimøbler bliver smukke og blanke. Gulvtæppet er tykt og håndklæder har monogram. Fuglene fløjter og pipper aftensange og der lyder latter og stemmer fra strandpromenaden. Jeg er på GRAND Hotel beliggende på en lille ø, Isla de la Toja. Jeg ankom standsmæssigt i båd efter en vidunderlig tur på det blanke Vand. Vi besigtigede østers- og muslingefarme og hørt om arbejdet med at drive disse velsmagende dyr frem. Mon det er en slags burhøns blot på fiskemanèr. I en rolig bugt blev der serveret champagne og kage.

Jeg har fået kaptajnens ekstra trøje på. Det lunede.


Dagen har været meget begivenhedsrig. Først den lange og smukke køretur langs floden Sil og senere tilbage til floden mino. Til slut skiftede landskabet og vi var på vej mod kysten. Her besøgte vi den smukkeste og ældste vingård, jeg nogensinde tror jeg har oplevet. Og igen blev jeg slået af den begejstring, som dem der arbejder der lægger for dagen. De brænder for deres arbejde. Er stolte og meget glade. det er en fornøjelse, at opleve. Igen var vinen hånplukket og det meste var håndarbejde. Meget lille produktion og hvor den smagte. Her var plads til både drømme og visioner. En flaske måtte jeg købe.
Frokost på et herligt lille hotel. Eneste klage. Det er for meget mad vi får. Og det er svært at sige nej. det er så fine råvarer og så veltillavet, at alt er en stor fornøjelse. Igen fisk, rejer og dejlige grøntsager. Her blev også drevet kokkeskole med store smil og helt igennem entreprenant. Det smitter.
Den bedste oplevelse var måske alligevel, at besøge en mor og hendes datter som drev og ejede en botanisk have fyldt med cameliatræer, buske og blomster. Desværre ikke sæson nu, men her vil jeg ønske mig tilbage. Overraskende tableuer mødte dig under træerne, i snirklede hjørner. Her var ro, fuglesang og frisk luft.

Jeg ville aldrig have gættet på at der i Galicien var masser af cameliablomster.

