Tags

, , , ,

Social retfærdighed kræver rebeller.


Tak Maj Thorsen Ottesen for din flotte artikel i Information den 29. september, hvor du vedkender dig pligten og retten til at være på de menneskers side, vi arbejder for at støtte. Da jeg i sin tid blev uddannet som socialrådgiver, syntes jeg ikke jeg/vi havde den tvivl. Vi var klienternes advokat, tror jeg vi sagde. I årene der er gået har jeg trist fulgt udviklingen og haft stor forståelse for de udsatte borgeres frustrationer, når de ikke blev hørt. Den manglende støtte de har fået ofte på nogle af de mest kritiske episoder i deres liv, har jeg nogle gange opfattet som direkte “vold” i et professionelt miljø. Det har ikke været omkostningsfrit for mig eller de kolleger jeg arbejdede med. Mange lod sig skræmme til at tie og nogle gange opgive jobbet, fordi de ikke kunne få fagligheden til at fungere, selv betalte jeg prisen med forflyttelse og forfølgelse.
Du er modig og jeg håber virkelig, at der bliver mange flere rebeller i faget som tager bladet fra munden og tager ansvaret for den sociale retfærdighed, der skal udøves i vore fagligge rækker. Og så håber jeg på en langt højere socialpolitisk profil i fagforeningen og stor støtte til de kolleger som åbner munden.
Der skal være tid til at lytte, tid til at handle fagligt og der skal være mulighed for at kritisere systemet når det fungerer helt uhensigtsmæssigt eller slet ikke.
Det er samme uhyggelige tendens i Sundhedsvæsenet og vist samme udvikling på vej i skolesystemet. Ikke tid til kerneområderne. Ud med fagligheden og meget mere.

