Tags

, , , , , , ,

Det der giver livet krydderi.


Skal, skal ikke? Elsker, elsker ikke? Vil gerne, tør ikke! Og sådan fremdeles kan man sætte sig selv skakmat i både store og små spørgsmål og ingen har svaret. Ja, faktisk er man nødsaget til at leve livet forlæns og forstå det baglæns, som Kierkegaard skrev.
Man kan ikke altid vide hvad der er rigtig eller forkert, fordi det hverken er rigtig eller forkert. Det er muligheder og nogle gange skal man gribe mulighederne og se hvad der kommer ud af det. Andre gange, kunne man måske godt have tænkt sig, at man ikke havde grebet så hastigt.
På den anden side er det vel livet krydderi, at opdage, at der er muligheder og valg, og det er langt bedre, at vælge selv end at stå i stampe og gøre ingenting. Ved nærmere eftertanke, er der vist ikke mange valg, jeg ville gøre om, hvis jeg fik muligheden. For enten lærte jeg noget af det og fik som gave noget livserfaring, hvilket jeg bilder mig ind, har hjulpet mig sidenhen, når jeg skulle vælge. Eller også blev jeg rigtig glad for det valg jeg tog.
Følg din mavefornemmelse, vil nogen sige. Jo! Det kan jeg skam godt finde på, det er bare ikke altid jeg kan mærke den fornemmelse, eller rettere fornemmelsen bliver overdøvet af støj, der kommer andre steder fra.
I øjeblikket bakser jeg med to store spørgsmål. I aften tror jeg, jeg vil gøre en øvelse og lave et stykke papir med fordele og ulemper, eller et stykke med tre kolonner, hvad jeg kan leve med, hvad jeg ikke kan undvære og hvad jeg ikke kan leve med.
En ting er sikkert og vist. Når først jeg har valgt, bliver jeg handlingsorienteret og det er en god fornemmelse og giver masser af energi. Bare det at skrive om det og tænke det, giver faktisk allerede en lettelse. Og tænk engang. Et valg er jo ikke altid for livstid. Nogle gange kan man faktisk vælge om igen.

